Philips: "OESO-richtlijnen toepassen is eenvoudiger dan je denkt"

Duurzaam en sociaal zakendoen. Dat is sinds de oprichting in 1891 vast beleid van Philips. De OESO-richtlijnen zijn onderdeel van dit beleid. Mede dankzij deze richtlijnen heeft het elektronicaconcern nu een voorbeeldfunctie in de waardeketen. "We willen zoveel mogelijk kennis op onze ketenpartners overdragen."

Taotao Yue van Philips
Taotao Yue, Supplier Sustainability Officer bij Philips

"In 2030 willen we de levens van drie miljard wereldbewoners per jaar verbeteren", vertelt Taotao Yue, Supplier Sustainability Officer bij Philips. Om dit doel waar te maken heeft Philips een uitgebreid IMVO-beleid.

Zo maakt het concern gebruik van de Sustainable Development Goals (SDG’s), duurzame ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties hebben opgesteld voor een betere wereld. En de OESO-richtlijnen helpen Philips om de SDG’s te behalen.

Verantwoord inkopen

Waarom de SDG’s en de OESO-richtlijnen een belangrijk kompas zijn voor hoe het bedrijf wil werken? "Ze geven ons een raamwerk om te duiden wat onze impact is in de maatschappij", zegt Dylan McNeill, Director Supplier Sustainability bij Philips.

Dylan McNeill van Philips
Dylan McNeill, Director Supplier Sustainability bij Philips

"Zo wordt duurzaamheid een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Neem bijvoorbeeld ons conflictmineralenprogramma. Dit hebben we opgezet om op verantwoorde wijze mineralen in Afrika in te kopen. De Due Diligence-stappen uit de OESO-richtlijnen vormen de basis van dat programma."

IMVO in contracten opnemen

Philips overtuigt ketenpartners op verschillende manieren om zelf ook IMVO-beleid te ontwikkelen. "Zo vragen we leveranciers in onze inkoopcontracten verantwoord en duurzaam te handelen", vertelt Taotao. "Bijvoorbeeld op het gebied van kinderarbeid en milieunormen." Philips vraagt leveranciers ook om programma’s op te zetten waarmee zij hun eigen waardeketen zorgvuldig onderzoeken. "Wat zij bereiken is belangrijk voor onze eigen due diligence. Voor ons een extra reden om ketenpartners te stimuleren om de richtlijnen te volgen."

Programma’s en partnerships starten

Toen Philips met de OESO-richtlijnen kennismaakte, wisten de meeste Nederlandse multinationals nog niet goed wat ze ermee konden. "Multinationals hadden hier toen nog geen ervaring mee", zegt Taotao. Inmiddels heeft Philips veel kennis opgedaan over de OESO-richtlijnen. Zo zijn de richtlijnen niet alleen belangrijke input geweest op hun conflictmineralenprogramma, maar ook voor hun Supplier Sustainability Declaration en hun Human Rights Policy. Dylan: "Om onze ervaringen te delen spreken we regelmatig op conferenties en we zijn onderdeel van verschillende convenanten, zoals het Convenant Verantwoord Goud. Hoe meer bedrijven hun ervaring uitwisselen met het implementeren van de OESO-richtlijnen en het bereiken van de SDG’s, hoe beter."

"Vaak weten partners niet hoe ze een verschil kunnen maken."

Ketenverantwoordelijkheid stimuleren

"Bijdragen aan een betere wereld betekent ook: onze ketenpartners stimuleren datzelfde te doen ", zegt Dylan. Als multinational hebben we de verantwoordelijkheid de ketens waarin we actief zijn te verduurzamen. Leveranciers overtuigen mee te doen is best moeilijk; kennisdeling speelt hierbij een sleutelrol, aldus Dylan. "Want vaak weten partners niet hoe ze een verschil kunnen maken." Om dit te veranderen, organiseert Philips bijvoorbeeld trainingssessies om ketenpartners over de OESO-richtlijnen en SDG’s te leren.

Gewoon beginnen

Is het implementeren van OESO-richtlijnen – en het werken daarmee – niet een heel complexe en tijdrovende klus? "Ik kan me voorstellen dat dit er van een afstand zo uitziet", zegt Dylan. "Maar als je er gewoon voor gaat zitten, er simpelweg mee begint en steeds een nieuw stapje zet, valt het echt ontzettend mee. Daarvoor wil ik ook een groot compliment geven aan de OESO. Zij maakten richtlijnen die veel makkelijker zijn toe te passen dan je van tevoren zou verwachten."